måndag 11 januari 2010

Skolmöte

Hej,

Idag har vi varit och träffat Elins klassföreståndare och gymnastiklärare. Rektorn var tyvärr sjuk. Men ju längre mötet gick ju klarare blev jag på att de inte ens bemödad sig att läsa mailet jag skickat för en veckas sedan. Eller om de läst det har de defenitivt inte försökt förstå! Klart man känner sig besviken.

Tur att det finns andra vuxna på skolan som åtminstone försökt förstå vad EDS är. Känndes som skolans inställning var att om Elin inte är med på gymnastiken kan den inte betygsätta henne. De verkar inte insatta i vad en funktionsnedsättning innebär.

Även om det bitvis känndes tufft, tror jag att vi ändå kom fram till en vettig lösning. Om Elin inte kan vara med för att uppnå G i betyg kommer hon få åka till simhallen i Surahammar och räkna in det i betyget. Hon kommer även om det visar sig att hon får för hög frånvaro kunna göra teoretisk gymnastik.

När det gäller hennes panikångest kommer man att se till att hon har möjligheter att vara inne på rasterna.

Skolan skall undersöka möjligheterna för Elin att få en bärbar dator för att underlätta för hennes drabbade handleder. Även vi kommer undersöka möjligheterna genom arbetsterapeuten som vi träffar imorgon.

Även om dagen känndes lite tung ser jag fram emot morgondagen. Vi kommer träffa både en sjukgymnast och arbetsterapeut på Centrallasarettet och förhoppningsvis kan Elin få sina första skydd. De skulle se vad de hade hemma och framför allt prioritera handlederna.

Det gör väldigt ont i mitt mammahjärta när min skrivglada 14-åring kommer och säger att "mamma jag klarar inte av att skriva mer än 7 rader längre!"

Hoppas verkligen att vi som finns runt Elin kan underlätta hennes vardag.

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Våran släkt har oxå EDS, jag vet att min systers son fick någon typ av dator för att kunna skriva både hemma och på skolan, vilket underlättade otroligt mycket för honom.

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt inlägg. Jag hoppas verkligen att vi kan få ett sådan besked :-)

    SvaraRadera