lördag 20 augusti 2011

En hektisk vecka går mot sitt slut!

I tisdags hade vi möte med kommunens biståndshandläggare, handikappcentrum och Elins terapeut. Ett möte med både positiva och negativa besked. Det positiva var att vi skulle få hjälp att försöka förklara Elins situation så att hon förhoppningsvis skulle bli antagen på Viljan i Ramnäs. En skola som jobbar med barn med asberger. Vi fick även besked vid sittande bord att Elin skulle bli beviljad färdtjänst, kortidsboende i form av en kontaktfamilj. De skulle även pröva om jag kunde få hjälp med avlösning i hemmet någon/några kvällar i veckan. Ett sätt att få till tid för mig och övriga barnen. Idagsläget är det inte så lätt att komma iväg och göra saker, eftersom Elin inte kan lämnas ensam några längre stunder. Jag måste alltid se till att ha någon som kollar till henne. Vilket gör att vi inte kan komma iväg speciellt ofta och göra sådant som Moa och Tobias önskar. Det negativa var att jag fick informationen att det är mycket svårt att få boendedelen på Viljan betalad av kommunen.

-----------

I onsdags tog vi bussen till Stockholm för att åka på kryssning. En aktivitet som jag regelbundet gjort sedan Elin blev sämre. Ett sätt att testa och utmana flera av hennes diagnoser. Precis när vi kom fram till terminalen fick jag samtal om att Elin blivit beviljad skolplats på Viljan. En otrolig lättnad kom över mig, jag hade nära till tårarna. Handikappcentrum hade ringt till rektorn som skulle ta beslutet och fick veta att han redan skrivit under. Med andra ord hade mitt brev om omval gjort susen!

-----------

Idag kan jag vara glad att jag fortfarande hade semester, känns som jag bara settat i telefon hela förmiddagen. Mycket praktiskt att få ordning på. På eftermiddagen har jag och Elin varit och hälsat på Viljan i Ramnäs. Vi fick en rundvisning av lokalerna och de förklarade hur de jobbar. Elin som i kontakt med nya människor, kryper ihop och mumlar fram orden. Slutade mötet med att tala lågt och tillsammans med chefen på Viljan titta ut ett arbetsrum som kommer bli hennes eget. Hon var tydlig med att hon inte kan tänka sig dela rum. De var väldigt tydliga med att man måste börja på den nivån eleven slutade skolan sist på. Elin såg lättad ut, hon hade trott att de skulle kräva mycket mer av henne. Hon fick även tala om vilka ämnen hon ville börja med att läsa upp. En mycket trött tjej hade jag med hem men en tjej som satt med rak rygg i bilen. Även om det var första kontakten och besöket så kändes set som en riktigt bra början!

-----------

Efter mötet fick jag besked som gjorde att jag bestämde mig för att skicka in en ansökan om att få Elin boende på Viljan prövat. Det värsta som kan hända är ju att få avlsag på ansökan. Men om ansökan skulle bli beviljad skulle det innebära oerhört mycket framför allt för Elin, men även för resten av familjen. Jag skulle kunna få vara "bara" mamma och slippa vårda Elin hela tiden. När hon kommer hem skulle vi kunna få bara vara. Hennes småsyskon som idag till stor del får stå tillbaka skulle få en chans att rå mig också. Vi är en hel familj som lever med en familjemedlem som har nio diagnoser, vilket inte alltid är lätt. Varken för den som är drabbad men inte heller för övriga familjemedlemmar.

------------

Barnen har gått till Tim för pappa helg. Själv njuter jag av lugnet. Senare idag bär det av på 40-års kalas, gissa vad jag längtar!

------------

Ha en underbar helg!

------------

//Karin

2 kommentarer:

  1. Hittade din blogg när jag googlade på Viljan. Så bra att det var klart med skolplatsen. Hoppas ni får boendet beviljat! Hur kommer det sig att det är svårt, det låter som ni borde ha goda skäl? Bor ni för nära? (Du ser, jag har dålig koll på mellansverige).
    Vi var där på studiebesök i förrgår, jag och min son, som har AS, ADHD och OCD. Det mesta verkade riktigt bra, även om min son hade några tveksamheter, som vi behöver reda ut.
    Och så börjar kampen med att få kommunen att godkänna. Där jag bor verkar det som att det är svårast få OK från skolförvaltningen om skolplatsen, och att om han får det löser det sig med LSS-boendet, kanske för att vi bor så långt ifrån. Men det återstår att se.

    SvaraRadera
  2. Enligt biståndshandläggaren försöker man hitta andra lösningar när man bor i samma kommun! Men enligt ordf i socialnämnden som beslutar om boendet, skulle vi söka. Han är sedan tidigare informerad om Elins situation. De har möte den 13 sept. OJ, vad jag längtar till dess.

    //Karin

    SvaraRadera